Budynki administracyjne
Wskazane jest łączenie obiektów administracyjnych w jednym budynku administracyjnym ze względu na ich niewielki program oraz pokrewne funkcje. Koncentracja funkcji administracyjnych umożliwia realizowanie budynków o większej kubaturze, odpowiadających skalą architektury osiedlom wiejskim, a jednocześnie dominujących nad otaczającą zabudową zgodnie z ich reprezentacyjnym przeznaczeniem (Rys. 1.12., 1.13.).
/
Budynki administracyjne powinny mieć podjazd dla samochodów i plac przedwejściowy otoczony zielenią ozdobną,' oraz podwórze gospodarcze z garażami na zapleczu.
Przykładowy program użytkowy biura gminnej rady narodowej zawiera przedsionek i hall z szatnią i poczekalnią, sekretariat, pokoje naczelnika gminy oraz przewodniczącego i sekretarza gminnej rady narodowej, salę posiedzeń i narad, pokoje biurowe, ewentualnie urząd stanu cywilnego z wydzieloną poczekalnią, pomieszczenia sanitarne i gospodarcze. Powierzchnia użytkowa biura GRN waha się w granicach 100 -r--r- 300 m2. Powierzchnia działki w przypadku samodzielnego sytuowania budynku GRN ok. 0,10 ha.
Przykładowy program użytkowy posterunku Milicji Obywatelskiej, którego wielkość uzależniona jest od rejonu działania i stanu załogi (komendant i dwu do trzech funkcjonariuszy), przedstawia się następująco: przedsionek i hall z poczekalnią, dyżurka, pokoje biurowe, areszt składa-
jacy się z dwu cel, magazyn broni, pomieszczenia sanitarne, garaż. Najczęściej przy posterunku MO znajduje się jedno lub dwa mieszkania. Powierzchnia użytkowa całości około 120 ^- 200 m2.
W przypadku samodzielnego lokalizowania posterunku MO na działce
o powierzchni ok. 0,10 ha projektuje się również budynek gospodarczy, który może być połączony z garażem (Rys. 1.14.).
Przykładowy program użytkowy Spółdzielni Oszczędnościowo-Pożycz-kowej składa się z hallu, sali operacyjnej podzielonej ladą na część dla interesantów i część dla personelu, pokoju kierownika kasy, archiwum, pomieszczeń sanitarnych i gospodarczych. Powierzchnia użytkowa biura SOP 70 -f- 300 m2. Powierzchnia działki w przypadku samodzielnego sytuowania obiektu ok. 0,10 ha. Biuro SOP może być lokalizowane w ośrodku społeczno-usługowym w centrum osiedla lub w ośrodku gospodarczym, w pobliżu bazy Gminnej Spółdzielni (Rys. 1.15.).
Przykładowy program urzędu pocztowo-telekomunikacyjnego zawiera: przedsionek i hall, salę operacyjną, przedzieloną ladą na część dla interesantów i część dla personelu, kabiny telefoniczne, pokoje biurowe, magazyny, ekspedycję, pomieszczenia sanitarne i szatnie dla personelu oraz
pomieszczenia gospodarcze. Powierzchnia użytkowa ok. 70 — 200 m2. Należy zapewnić podjazd samochodów do pomieszczenia ekspedycji. Powierzchnia działki w przypadku samodzielnego sytuowania UPT ok. 0,04 0,08 ha (Rys. 1.16.).
Przy łączeniu poszczególnych programów administracyjnych pod jednym dachem budynek powinien być zaprojektowany w ten sposób, aby zaakcentować wejście do części najbardziej reprezentacyjnej budynku, tj. do biur gminnej rady narodowej, które mogą być lokalizowane na piętrze, oraz by wyjścia gospodarcze prowadziły na wspólne podwórze na zapleczu budynku z dojazdem od strony ulicy.